dima
  • Sesja zdjęciowa

    Sesja Zdjęciowa Kraków

              Do sesji zdjęciowych zaliczamy między innymi fotografię komercyjną, fotografię mody oraz edytorial. W uproszczeniu można powiedzieć, że fotografia komercyjna sprzedaje produkt. Fotografia mody ukazuje styl życia, a edytorial opowiada historię.

             Granice między tymi różnymi rodzajami fotografii są płynne i można nie zauważyć wielkich różnic. Niemniej jednak, jestem pewien, że ten artykuł pomoże Ci łatwo je odróżnić. Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że fotografia mody i komercyjna włączają się do kategorii fotografia reklamowa, a edytorial bywa kategorią samą w sobie. Powodem jest to, że zarówno fotografia mody, jak i komercyjna przede wszystkim próbują sprzedawać dany produkt, a edytorial jest bardziej związane z opowiadaniem historii.

    Fotografia Komercyjna

             Jak wspomniano wcześniej, fotografia komercyjna głównie sprzedaje produkt. Stąd nacisk całej sesji jest na produkcie. Oznacza to, że oświetlenie, stylizacja, tło, jest zwykle bardzo proste (nie w złym znaczeniu tego słowa). Sesja do katalogu może wyglądać następująco: model stoi przed białym tłem z może jedną lampą nad aparatem i dwoma innymi po obu stronach aparatu, w bardzo naturalnym makijażu.

    Fotografia Mody

              W przeciwieństwie do fotografii komercyjnej, nacisk w fotografii mody nie leży na odzieży, ale na nastroju i stylu obrazu. Ubrania są jedynie dodatkiem do przekazania pewnego stylu życia. Dlatego cały obraz jest znacznie bardziej skomplikowany. Zazwyczaj nie zobaczymy zwykłego białego tła w fotografii mody i modele są zazwyczaj stylizowani bardzo dramatycznie - grube kredki do oczu, dramatyczne cienie do powiek itp. Wraz ze wzrostem złożoności stylizacji również zwiększa się złożoność w oświetleniu, aby obraz był bardziej dramatyczny. Wielu fotografów komercyjnych pracuje tylko z jednym światłem na modelu, fotografowie mody zazwyczaj wykorzystują szeroki wachlarz lamp i akcesoriów oświetleniowych. Podczas fotografowania mody, można użyć siedmiu świateł, aby uzyskać dramatyczny wygląd, ale są i tacy, którzy korzystają z dziesięciu lub więcej lamp. To nie znaczy, że dramatyczny wygląd nie można osiągnąć tylko jedną lampą, chodzi o efekt oświetlenia, a nie o to ile światła użyć, aby uzyskać taki efekt.

     

    Edytorial

              Edytorial jest bardzo podobny do fotografii mody w tym sensie, że w edytorialu zwykle nie chodzi o sprzedaż produktu, ale o coś innego. W fotografii mody jest to styl życia, w edytorialu to opowieść lub motyw. Podobnie jak w fotografii mody, właściwe oświetlenie ma ogromne znaczenie. Powiedzmy, że tematem jest dziewczyna, która podróżuje. Jeśli historia jest o radości i szczęściu, oczywiście używa się bardzo przyjaznego i otwartego oświetlenia podkreślającego jej nastrój. Jeśli z drugiej strony to opowieść o niebezpieczeństwach związanych z podróżowaniem, wybieramy oświetlenie bardziej dramatyczne i zamiast plaży w słoneczny dzień, można wybrać się w ciemną uliczkę.

    Powrót do strony głównej