Podstawy fotografii: jak działa aparat?

Jak działa aparat fotograficzny?

Co to jest matryca aparatu i jakie jest jej zastosowanie?

Znajomość aparatów i ich działanie powinien być pierwszym krokiem w procesie nauki fotografii i pomoże Ci zrobić zdjęcia dobrej jakości, które sprawią, że będziesz wyróżniać się jako fotograf amator.

W tym samouczku wyjaśnimy w bardzo prosty sposób proces robienia zdjęć aparatem. Wyjaśnimy zasadę ekspozycji, niedoświetlenia i nadmiernej ekspozycji.

Artykuł jest przeznaczony dla początkujących fotografów cyfrowych, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z aparatem fotograficznym.

Aparat możemy porównać z ludzkim okiem. Istnieje silne podobieństwo do przechwytywania obrazu. Chciałbym użyć kilku analogii tylko dla łatwiejszego zrozumienia sposobu działania aparatu:

Aparat jest jak ludzkie oko z dwoma ważnymi elementami optycznymi:

 

Matryca aparatu

Matrycę fotograficzną można porównać do siatkówki oka, lub tylnej części oka. Matryce są dostępne w różnej jakości oraz rozmiarach. Większa matryca będzie zawsze lepszym wyborem, ponieważ zachowuje więcej informacji. Matryce posiadają inną bardzo ważną cechę, którą można kontrolować – czułość ISO (ISO – Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna). Pomyśl o ISO jak o wrażliwości Twojego oka, po zobaczeniu błysku lampy w ciemności. Im bardziej wrażliwe oko, tym więcej czasu potrzebuje na regenerację, by widzieć tak samo jak przed błyskiem.

 

Obiektyw aparatu

Soczewka obiektywu jest głównym mechanizmem ogniskowania. Światło przechodzi przez nią w celu wyświetlania na matrycy. Obiektyw jest odpowiedzialny za dostęp światła do aparatu, oraz za ostrość na fotografowanym obiekcie.

Wszystkie aparaty działają w ten sam sposób. Migawka otwiera się i zamyka przed matrycą, aby umożliwić wyświetlanie obrazu przez obiektyw. Jeden cykl definiuje się jako ekspozycję.

Aby zrozumieć jak działa matryca, proponuję analogię, którą osobiście polecam:

Wyobraźmy sobie matrycę jako duże pole wypełnione pustymi wiadrami obok siebie. A światło jako deszcz padający z nieba i wypełniający te wiadra. Dla tych którzy rozumieją, że światło jest kombinacją fal magnetycznych i przepływu cząstek(fotonów), chciałbym porównać je z deszczem. Ilość światła może być porównana z ilością deszczu.

Przy dobrej ekspozycji wiadra z wodą są do połowy wypełnione. Wiadra są puste(ciemne), gdy nie ma światła w danym miejscu fotografii. Jeśli ekspozycja jest za długa, oznacza to, że deszcz przepełnia wiadra, czyli zdjęcia jest prześwietlone i nie może być widoczne z powodu za dużej ilości wody.

Zawsze mam to na uwadze by wyjaśnić, co dzieje się w aparacie. Nie wiem czy ten opis jest wystarczająco przejrzysty i zrozumiały dla każdego. Ale starałem się w jak najprostszy sposób wyjaśnić działanie matrycy.

Tak więc, gdy wiadra są puste, to mówimy że jest ciemno i mamy wtedy do czynienia z niedoświetleniem fotografii. A jak są przepełnione, to fotografia jest prześwietlona.

Trochę czasu mi zajęło zrozumienie tych pojęć. Doświadczenie fotografowie zawsze mówili o prawidłowej ekspozycji lub niewłaściwej ekspozycji, ale nie mogłem zrozumieć, gdzie zaczyna się prawidłowa ekspozycja i gdzie się kończy. Zmieniałem ustawienia aparatu w górę i w dół, a różnica była za mała by zrozumieć koncepcję prawidłowej ekspozycji.

Wystarczy po raz kolejny przeanalizować koncepcję ekspozycji w porównaniu z deszczem na polu i wiadrami na ziemi. Ekspozycja rozpoczyna się, gdy migawka się otwiera i deszcz zaczyna wypełniać wiadra. Jeśli deszcz nie trwa wystarczająco długo, a migawka się zamknie, nie ma dużej ilości wody w wiadrach, a na matrycy jest niewiele danych. Tak jest w przypadku ciemnej ekspozycji.

Kiedy deszcz jest zatrzymywany przez migawkę we właściwym czasie, gdy wiadra są w połowie napełnione, co sprawia, że jest dobra ekspozycja. Kiedy deszcz jest zbyt długi, woda przepełni się co oznacza, że za dużo światła dostaje się do czujnika, który wybielił obraz poza rozpoznawalnością obiektów – jest to za jasna ekspozycja.

Innym aspektem ekspozycji jest deszcz – światło. Niemal zawsze będą miejsca na fotografii, gdzie spadło więcej deszczu (bardziej doświetlone) i miejsca gdzie jest go mniej (słabiej naświetlone).

Pole z wiadrami jest w rzeczywistości mapą pikseli w której każdy pojedyńczy piksel otrzymuje pewną ilość światła, ale nie tylko ilość światła, ale otrzymuje również dany kolor, który reprezentuje częstotliwość światła. Każdy piksel dostaje określoną ilość światła o określonym kolorze.

 

Podsumowanie

Obraz jest w zasadzie mapą pikseli (kwadratów) o różnych kolorach. Te kolory są opisane liczbami przez nowoczesne komputery. Ta mapa pikseli przekłada się na dużą listę grup trzech liczb (każdy kolor jest opisany przez 3 cyfry – odzwierciedlając trzy składniki: czerwony, zielony i niebieski) i w ten sposób komputer je zapisuje.

Mam nadzieje że moja analogia jest pomocna dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z fotografią cyfrową. Takie zrozumienie aparatu, pomogło mi kontrolować obrazy i przejąć kontrolę nad aparatem.

Zrozumienie aparatu powinno być pierwszym krokiem w podróży fotograficznej, zanim będzie można się bawić z ustawieniami manualnymi.

Artykuł znajduje się również na stronie fotograflubelski.pl

Powrót do strony głównej

Comments

  • Kuba

    Dzięki za artukuł, jest bardzo pomocny 🙂

Leave a Comment