Podstawy fotografii: jak działa obiektyw?

Podstawy fotografii: jak działają obiektywy?

Zrozumienie budowy oraz mechanizmu działania obiektywu jest kolejnym etapem do pełnej kontroli nad aparatem i zdjęciami. Jaka jest ogniskowa i co to nam mówi? Najpierw musimy zapoznać się z podstawami optyki. Postaram się wyjaśnić tak łatwo, jak to możliwe, bo wiem ile trudności miałem przy zrozumieniu podstawowej terminologii takiej jak: przysłona i jej wartość, ogniskowa, oraz relacji między nimi.

Mam nadzieję, że wszyscy wiemy, co to jest refrakcja i odbicie. Oraz jak działa soczewka na zasadzie załamania.

Refrakcja – jest zmianą kierunku światła, gdy światło styka się z powierzchnią ośrodka i przechodzi przez niego, taki jak szkło lub woda. Więcej na temat refrakcji możecie przeczytać tutaj.

Soczewki – są zasadniczo zakrzywionymi powierzchniami wykonanymi z przezroczystego surowca, który dzięki krzywiznom, poprzez refrakcję zbiegają i rozchodzą wiązkę światła.

Zobacz tutaj jakie są rodzaje soczewek i jak one działają.

Jeśli chodzi o fotografię, musimy wiedzieć, że kilka soczewek pracuje jak jedna z różnymi właściwościami i ich głównym obszarem zainteresowania nas jako fotografów jest punkt ogniskowej w którym zbliżają się promienie światła przechodzące przez soczewkę.

Długość ogniskowa

Ogniskowa to odległość między soczewką a punktem ostrości – jest to opisane na obiektywie w mm. Należy zauważyć że szereg soczewek działa jak jedna.

Wartość przysłony

Wartość przysłony reprezentuje średnicę otworu i wyraża się w proporcji jako część cala 25.4 mm. Przysłona 1.4 oznacza 1/1.4 cala, a im większa liczba przysłony, tym mniejszy jest otwór. Reprezentuje również “szybkość obiektywu”.

Prędkość obiektywu jest w rzeczywistości tylko wyrażeniem, ponieważ soczewka nie ma żadnej prędkości i nie porusza się podczas ekspozycji. Oznacza to, że szerszy otwór lub przysłona umożliwia szybszą szybkość migawki w celu uzyskania odpowiednio wyeksponowanego zdjęcia. Im większa wartość przysłony, tym mniejszy jest jej numer.

Najlepszym sposobem na zrozumienie terminologii obiektywu jest podanie przykładu:

Obiektyw Canona określany jako 70-200 mm z przysłoną f/2.8 oznacza to, że zoom może zmieniać szerokość obrazu od 70 mm do szerokiej ogniskowej 200 mm – najbardziej wąskiej. Przysłona wynosi 2.8 co oznacza 1/2.8 = 25.4 mm / 9.07 mm.

Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik o zrozumieniu obiektywów i ich terminologii był pomocny.

Artykuł znajduje się również na stronie fotograflubelski.pl

Powrót do strony głównej.

Leave a Comment