Przysłona i głębia ostrości

Przysłona i głębia ostrości.

W tym artykule wyjaśnię, jakie są relację między przysłoną i głębią ostrości. Będzie to objaśnienie optyczne i jest skierowane do osób które miały już styczność z optyką.

Przypomnijmy sobie kilka rzeczy:

  • światło pochodzi za źródła światła w postaci fotonów i fal, odbijając się od obiektu, aparat przechwytuje odbijane światło, które przechodzi przez obiektyw do matrycy
  • światło zmienia kierunek, gdy zmienia się materiał przez który przechodzi, na przykład: powietrze, szkło, ale dotyczy również wszystkich materiałów przezroczystych, takich jak woda, benzyna, diament itp.
  • kulisty kształt obiektywu może spowodować skupienie fotonów w jednym punkcie. Jeśli krzywe soczewek nie są idealne, konwergencja światła nie nastąpi.
  • każdy obiektyw lub zestaw soczewek działają jak jedna soczewka
  • dla każdego punktu przed obiektywem znajduje się punkt zbieżności korespondencyjnej za soczewką. W zależności od odległości między matrycą, obiektywem i obiektem mamy tylko jedną sytuację, gdy całe światło z jednego punktu przechodzi w kolejny punkt na matrycy. Dopiero w tym przypadku osiągnęliśmy doskonałą ostrość. Jeżeli relacja nie jest prawidłowa, a punkt zbieżności znajduje się z przodu lub poza matrycą, to w przypadku jednego punktu obrazu mamy obszar wyświetlany na matrycy. Oznacza to brak ostrości lub rozmyty obraz.
  • w każdym przypadku istnieje jedna ciągła odległość od aparatu, która jest płaszczyzną ostrości, w rzeczywistości jest to głębia ostrości. Wszystkie punkty znajdujące się bliżej lub dalej niż ta wirtualna sfera nie będą miały pojedynczych punktów odpowiadających na matrycy aparatu, tylko będą nachodzić na siebie, tworząc nieostry obraz. W rzeczywistości ludzkie oko nie może uzyskać tak małej głębi ostrości jak aparat.
  • przysłona ogranicza ilość światła w relacji opisanej powyżej, która czasami zmniejsza rozmiar obszarów odpowiadających pojedynczemu punktowi obrazu. Ma to na celu zwiększenie przestrzeni do akceptowalnej głębi ostrości, lub powiedzmy po prostu, że ma uczynić głębię ostrości tak, by większe obiekty znalazły się w głębi ostrości.

Jest to więc związek między wielkością przysłony a głębią ostrości. Im mniejszy otwór, tym ostrzejszy będzie obraz. Zauważysz że obrazy są ostrzejsze, niezależnie od używanych obiektywów. Oczywiście obraz będzie ciemniejszy, ponieważ ograniczasz ilość światła przychodzącego, co dotyczy również matrycy aparatu, które ograniczają poziom ekspozycji i wymagają dłuższych czasów naświetlania. A to jest inny element trójkąta naświetlania – szybkość migawki, ale nie o tym teraz mowa.

Artkuł znajduje się również na stronie fotograflubelski.pl

Powrót do strony głównej

Leave a Comment